Milan Blahout na Rally Vysočina
Rally Vysočina, s centrem v historickém městě Telč, se stala osmého listopadu součástí závěrečného dějství šampionátu historických automobilů. Zápolit o poslední možné body do MČRHA přijelo na deštěm zmáčené tratě pouhých šest posádek této atraktivní kategorie. I tak se dali očekávat napínavé a zajímavé souboje.
Pořadatelé připravili devět
rychlostních zkoušek na třech úsecích o celkové délce 74,49km. Na tuto soutěž
přijela posádka Milan Blahout a Martin Neoral s jasným cílem, porazit bratry
Copové. Záměr byl jasný, eliminovat ztrátu z prvních RZ a jít tak do toho
již od začátku. Populárnímu „žigulu“ hrálo do karet právě i počasí, neboť na
kluzké trati se částečně eliminoval chybějící výkon. Výsledkem bylo, že během první
sekce byl Milan Blahout dvakrát rychlejší než Copové na Golfu. Do výsledku se
však započetla i desetivteřinová penalizace za předčasný start, a tak po 3RZ
figuroval žlutý VAZ 21074 na třetím místě mezi historiky o 7,1s za Petrem a
Markem Copovými. Záležitost ohledně předčasného startu však skrývala mnohem
hlubší význam. Na jedné z RZ totiž byli stanoveny rozestupy mezi
jednotlivými startujícími dvě minuty. Bohužel startovní hodiny byli nastaveny
na půlminutový startovní interval a v okamžiku vrácení jízdního výkazu
zpátky do vozu již hodiny začali odpočítávat pět vteřin do startu. Po těchto
pěti vteřinách se rozsvítilo zelené světlo a Milan Blahout s Martinem
Neoralem odstartovali do rychlostní zkoušky. Ve skutečnosti do jejich správného
startovního času chybělo ještě půl minuty… Tato nepříjemná situace byla pak
v přeskupení posádkou oznámena činovníku pro styk s jezdci a zbývalo
jen čekat jak se incident vyřeší.
Tím však byl poznamenán vzájemný duel Blahout
vs. Cop, neboť po zbytek soutěže se nevědělo jaký je skutečný vzájemný
rozestup. Rozhodnutí posádky VAZu 21074 však bylo jednoznačné, pro případ
nepřičtení oné půl minuty k jejich času, na poslední RZ soutěže před cílem
zastaví a počkají na uplynutí 30s. Vyhrát u zeleného stolu a takovým způsobem
porazit soupeře by posádku rozhodně netěšilo a bylo by to nečestné a nemorální.
Tato rošáda se však konat nemusela a ona chybějící půlminuta byla
k celkovému času nakonec přičtena i s desetivteřinovou penalizací za předčasný
start. Na cílové rampě bylo posádce navíc řečeno, že v případě nepřiznání
se k onomu startu o půlminutu dříve, zřejmě by na problém nikdo nepřišel. Ale
jak již bylo psáno výše, nebylo by to správné, zkrátka mezi posádkami
historických automobilů panují přátelské vztahy a uznává se lidská a sportovní
hodnota.
Vraťme se ale k zápolení na tratě soutěže. Výkon posádky Blahout-Neoral byl v porovnání s posádkou Cop-Cop velice vyrovnaný a i v celkovém pořadí si nevedli vůbec špatně. Vždyť také Blahout dojel třetí absolutně mezi historiky, což byl nejlepší výsledek v sezóně. Celkový dojem z tratí Vysočiny byl dobrý, ač převažoval rychlejší charakter, na to si tu však všichni jaksi již zvykli. Závěrem stačí jen dodat, že závěrečnou tečkou za sezonou obstará i letos Pražský Rallysprint a lze očekávat od Milana i Martina důkladné pobavení sebe a především diváků.
Výsledky MČRHA Rally Vysočina 2008
2 Cop Petr / Cop Marek - Volkswagen Golf 52:47.3
3 Blahout Milan / Neoral Martin - VAZ 21074 53:30.8
4 Liška Milan / Petr Slavíček - Škoda 1000 MB 57:15.0
5 Horčík Karel / Mulačová Jana - Škoda 130 L 1:00:43.7